ЩО ВІДБУВАЛОСЯ З ТРАНЗИТОМ ПРИРОДНОГО ГАЗУ У 2020 РОЦІ?

Якими були основні тренди?
Другого січня на сайті ТОВ «Оператор ГТС України», що є «дочкою» АТ «Магістральні газопроводи України», з'явився звіт за 2020 рік. Згідно з ним, в 2020 році перекачування газу з Росії в країни ЄС перевищив 55 мільярдів м3, що майже на 40% менше, ніж рік тому. У той же час, зростає його імпорт з Євросоюзу в Україну і показник досяг 16 млрд м3.
Доведеться забути в майбутньому про транзит з РФ?
І що може бути натомість?
В принципі, зменшення Газпромом прокачування палива не стало чимось несподіваним. Серед факторів, що вплинули на такий результат називаються:
- введення в експлуатацію газопроводів на Балканах;
- збільшення прокачування через ГТС Білорусі;
- зниження попиту на природний газ у зв'язку з теплою зимою 2019-2020;
- рекордні запаси газу в хабах Німеччини, Нідерландів та інших країнах ЄС
За умовами нового договору, в минулому році Газпром подав заявку і оплатив прокачування понад 65 млрд м3 блакитного палива з яких було використано на 9 мільярдів кубометрів менше. Це значно нижче ніж в минулі роки, коли річний транзит досягав 90 і навіть 110 млрд м3.
Цього року цифра буде ще нижче, так як законтрактований для транспортування обсяг складе близько 40 млрд м3. І це без урахування можливого запуску «Північного потоку-2».
Чи може стати альтернативою реверс?
Згідно з тим же звітом Оператора, хоча б частково зможе. У 2020 році обсяг імпорту газу з ЄС (Словаччина, Польща та Угорщина) досяг 16 млрд м3, що на 27% більше, ніж в 2018 році. Велика частина надійшла зі Словаччини (понад 10 млрд м3), що, мабуть, пов'язано з технічною можливістю для віртуального реверсу.
Частина палива надійшла на підземниі сховища газу (ПСГ), а з кінця листопада здійснюється відбір і прокачування газу назад до Словаччини та Угорщини, з використанням впроваджених режимів «митного складу» і short-haul. На даний момент відібрано і прокачано 300 млн кубометрів, послугою скористалося 50 фірм.
Висновок
Таким чином виділимо 3 тренда минулого року:
- скорочення транспортування Газпромом;
- зростання прокачування між ЄС і Україною;
- активне використання можливостей ПСГ.
Крім того, в керівництві компанії згадали диверсифікацію за напрямками транзиту. Зокрема, тепер він можливий не тільки в західному напрямку, але і в закритому раніше для українських компаній трансбалканський. Також було впроваджено ряд послуг, завдяки яким транспортування стала більш гнучкою і автоматизованої: модель аукціонів при замовленні потужностей, опція віртуального реверсу і вищезгадані «митний склад» та short-haul. За словами Сергія Макогона, нові послуги від Оператора користуються попитом серед українських і зарубіжних компаній.
Якщо розглядати ситуацію з газотранспортної системи (ГТС) крізь призму трансформації, то дані тренди - скоріше позитивні. Стратегія перетворення ГТС України в повноцінний газовий хаб почала приносити результат.
Питання тільки в тому, чи буде така модель беззбиткова в разі часткової (або повної) втрати російського транзиту? Дізнаємося в найближчі роки.